Kunstboek

ISBN:
978.94.6062.119.2
Auteur: 
Hanneke de Jong
Marissa Vosters
Vak: 
Kunst beeldend/TeHaTex
Kunstboek
Kunst op Niveau
Niveau: 
Bovenbouw havo/vwo
€34,50

Een nieuwe inspirerende uitgave voor kunst-beeldend
Voor het schooljaar 2017-2018 kunt u beschikken over Kunstboek, een toegankelijk en prettig leesbaar tekstboek voor kunst-beeldend voor de bovenbouw van havo en vwo. Het is de opvolger van Kunst op Niveau. Met Kunstboek biedt u de leerlingen een degelijke basis voor het examen kunstbeschouwing. Alle relevante stromingen worden op een aansprekende manier besproken. Leerlingen krijgen inzicht in het ontstaan van nieuwe stromingen in de kunst en leren de onderlinge verbanden daartussen begrijpen. Ter ondersteuning en referentie is door het boek heen een tijdlijn toegevoegd.

Havo en vwo
Kunstboek kent één tekstboek voor havo/vwo.

  • De teksten sluiten aan bij niveau van havo-leerlingen in de bovenbouw.
  • De toegankelijkheid is niet ten koste gegaan van de inhoud.
  • De extra stof voor vwo-leerlingen staat in afzonderlijke kaders.

Bij Kunstboek verschijnen in het najaar ook een handleiding voor docenten en een online-uitgave met vragenblokken.

Inhoud: compleet beeld van de kunstgeschiedenis
Kunstboek bestaat uit 7 blokken, met daarin alle belangrijke stijlen en stromingen. Het begint bij kunst uit de prehistorie en eindigt bij hedendaagse kunst:

  1. Oudheid
  2. Middeleeuwen
  3. Renaissance - Revoluties
  4. De negentiende eeuw
  5. Modernisme
  6. Postmodernisme
  7. Hedendaagse kunst

Overgangsperiodes zoals het maniërisme zijn als zogeheten tussenpagina’s opgenomen in het boek (zie hiervoor ook de pdf onderaan deze pagina).

Lees het volgende citaat over Damian Hirst (Blok 7 ‘Hedendaagse Kunst’) om een indruk te krijgen van het niveau van de teksten: 
In 2007 komt Hirst met het duurste kunstwerk dat ooit gemaakt is: Voor de liefde van God. Zijn platina schedel, bedekt met 8601 geslepen diamanten, kost ongeveer zeventien miljoen euro aan materiaal- en productiekosten. Eerder in de kunstgeschiedenis, voornamelijk tijdens de Gouden Eeuw, komen schedels al voor als vanitas. Ze dienen als een memento mori en wijzen de kijker erop dat hij of zij ooit zal sterven. De schedel van Hirst is eerder een combinatie van leven en dood, net als zijn andere werken, door “het symbool van de dood bij uitstek [schedel] te nemen en dat te bedekken met het symbool bij uitstek van luxe, lust en decadentie [diamanten]”, zegt Hirst. Omdat zelfs een schedel op den duur verpulvert en vergaat, maakt de kunstenaar een platina afgietsel van een achttiende-eeuwse menselijke schedel, die hij in een antiquariaat had gekocht. Alléén de originele tanden gebruikt hij, hoewel hij ze bleekt en perfectioneert. Verder bestaat Hirsts symbool van vergankelijkheid uit de meest duurzame materialen op aarde: platina en diamant. Op het voorhoofd zie je een pronkjuweel in de vorm van een soort bloem; een roze 52-karaats diamant, met daaromheen 14 puntige steentjes.

Onderaan deze pagina vindt u enkele pagina's uit het hoofdstuk Postmodernisme.