Links en leestips

Over inclusief denken en schrijven

Over diversiteit en inclusie op het werk en op school

Over diversiteit in kunst en musea

  • Musea Bekennen Kleur is een samenwerking van musea en erfgoedinstellingen die in actie komen voor verduurzaming van diversiteit en inclusie in de sector. https://museabekennenkleur.nl/over-ons/
  • White Balls on Walls: een docu van Het Uur van de Wolf over het proces van het Stedelijk Museum Amsterdam om meer diversiteit en inclusiviteit in hun tentoonstellingen en in de organisatie te verwerven. We zien hoe medewerkers van het museum, bezoekers, kranten én de kunstenaars die in het museum hangen hierover denken. https://www.npostart.nl/het-uur-van-de-wolf/30-05-2023/VPWON_1325951
  • Alice Procter, The Whole Picture: The colonial story of the art in our museums & why we need to talk about it (2020). [Engels} Een boek waarin de koloniale geschiedenis van 22 artefacten uit musea wordt besproken. Waar kwam het object vandaan, en wie nam het mee? Waarom komt het ene object in een kunstmuseum terecht, en het andere in een antropologisch museum? Moeten we gestolen kunst teruggeven, en hoe doen we dat? Zeer interessante casussen om in de klas te behandelen!
  • De Volkskrant maakte een serie artikelen over vijftig voorwerpen die een verrassende blik werpen op onze koloniale geschiedenis. Zo hopen zij een nieuw en completer beeld te vormen van het koloniale verleden (en de effecten daarvan in het heden), van koffie en suiker tot de nog steeds bestaande kansenongelijkheid en de klimaatcrisis. https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2022/ons-koloniale-verleden/

Over dekolonisatie en het slavernijverleden

In het hoger/wetenschappelijk onderwijs wordt anno 2023-24 al meer aandacht besteed aan het dekoloniseren van het curriculum, voor het primair en voortgezet onderwijs zijn minder handvatten te vinden over hoe men hiermee aan de slag kan. (Dekoloniseren betekent hier het niet langer automatisch uitgaan van een wit/‘westers’ perspectief, maar ook van eerder gemarginaliseerde perspectieven, en het doorbreken van de tweedeling in ‘west’ en ‘oost’.) Hieronder vind je daarom een mix van o.a. rapporten over de huidige staat van het PO en VO, academische artikelen, nieuwsberichten over de wensen van leerlingen en bronnen die je zelf in de klas kunt gebruiken.

Over diversiteit en inclusie in geschiedenisonderwijs

Over burgerschap

Overige leestips